Ontploffing brug van Vroenhoven

16 Januari 2009 werd de brug over het kanaal in Vroenhoven tot ontploffing gebracht. Er werd die avond muziek gespeeld als ode aan de brug. Bij aankomst kon men in het begin tot voor aan de brug staan. Beetje vreemd zo ver vooraan. Toch maar even vragen aan iemand van de beveiliging. Die  sprak in gemoedelijk Belgisch dat  binnen 15 minuten al deze mensen weg waren. Een stuk doorgelopen, door de mensenmassa en daar het taluud op. Op deze plek kwam er niemand voor je staan en een pracht uitzicht op de brug.

Enkele honderden mensen hebben mee gekeken. De meeste vanaf de zijkant van het kanaal, een enkeling vanaf een boot in het water en dan was er nog die helikopter met die scherpe lamp. De ontploffing zelf zou oorspronkelijk om 22:08uur zijn, het werd een half uurtje later. 

Door de afstand brug/kijkplaats van ruim 500 meter was eerst de klap te zien en ruim een seconde later pas  te horen. Toen was het ook moeilijk het toestel stil te houden :-). Toen het geweld voorbij was kon vanaf de nieuwe brug, die inmiddels naast de oude brug was gebouwd en kennelijk geen schade heeft opgelopen, bekeken worden.

Het stukje dat de dag erna in 'Het belang van Limburg' stond is beneden deze pagina te lezen.

 


  

 

 






 

 


 

Rebolim©2009

 

 

Het Belang van Limburg, 17/1/2009: Monumentale brug Vroenhoven opgeblazen


Drie seconden. Langer duurde het niet om de monumentale brug over het Albertkanaal met de grond gelijk te maken. “Al werd de knal gesmoord door beton en was er geen vlam te zien, het spektakel was de moeite waar”, zegt springmeester Etienne Lecharlier.

“De brug was een oude taaie. We hebben hier fameus afgezien”, zegt hij. “Ze is dan ook gebouwd in een tijd dat het allemaal niet stevig genoeg kon zijn. Vooral de voet is zo sterk gewapend, dat we er alleen maar met de grootste moeite doorheen raakten. En toen we die gaten dan toch hadden geboord, liep er water in, waarna dat vervolgens keihard bevroor. We hebben die stuk voor stuk opnieuw uitgehakt. In feite hebben we ons werk hier twee keer moeten doen.”

700 kilo dynamiet

Vier weken is hij er met zijn manschappen van explosievenfabriek Titanobel uit Charlelois in de weer geweest om, 400 gaten te boren en kilometers leidingen te leggen.

m 22.38u drukte Lecharlier op het knopje, waarna de boogbrug tegen de vlakte ging. “De dynamitering verliep in drie fases. In eerste instantie brachten we de draagbalken onder het wegdek tot ontploffing. In een tweede fase vergruisden we de voet en toen de brug een tiental meter zakte, ging de boog eraan. Het vroeg een uiterste precisie. In drie seconden moest het gebeurd zijn.”

Dodenmars

Dat afscheid werd begeleid door muziekvereniging Kunst Veredlet uit Vroenhoven die om 20.45 uur ter plekke een dodenmars speelde “als eerbetoon aan een belangrijk monument en een stuk oorlogsgeschiedenis.”

 

 

De Morgen, 17/1/2009: Ontploffing van brug in Vroenhoven lokt massa volk

De ontploffing van de brug over het Albertkanaal in Vroenhoven bij Riemst heeft vrijdagavond naar schatting drie- à vierduizend toeschouwers op de been gebracht. De brug uit 1935 werd met 700 kilogram dynamiet tot ontploffing gebracht.

De sloop van de boogbrug kadert in de verbreding van het Albertkanaal. Tegen zondagavond moet het puin geruimd zijn en moet er opnieuw scheepvaart mogelijk zijn.

Vier personen stonden té dichtbij
Uit veiligheidsoverwegingen moesten 100 inwoners die in een straal van tweehonderd meter rond de brug wonen voor enkele uren hun huizen verlaten. De politie zette veertig manschappen in. Er werd ook een federale politiehelikopter ingezet om nieuwsgierigen die te dicht bij de brug wilden komen op een veilige afstand te houden.

De ontploffing zelf verliep zoals gepland, maar gebeurde een half uur later dan voorzien. Vier toeschouwers die deze unieke gebeurtenis van té dichtbij wilden volgen, moesten eerst door agenten van hun schuilplaats tussen de containers van de werf verwijderd worden, zo zei burgemeester Mark Vos van Riemst. Volgens Vos was er sprake van een "ware volkstoeloop".

Drie fases

Het opblazen verliep in drie fases. Eerst werden de draagbalken onder het wegdek tot ontploffing gebracht, waarna de voet van de brug vergruisd werd en de boogbrug zelf opgeblazen werd.

Medewerkers van explosievenfabriek Titanobel uit Charleroi waren vier weken in de weer om 400 gaten in de brug te boren en leidingen te leggen om de dynamiet tot ontploffing te kunnen brengen. De ontploffing zelf duurde drie seconden.

In de plaats van de oude boogbrug komt een nieuwe hypermoderne constructie met een commercieel centrum en een café. Het hele project kost 29 miljoen euro. De nieuwe constructie moet het in de toekomst mogelijk maken dat twee schepen tegelijk onder de brug door kunnen. Met haar 27 meter is het kanaal nu te smal voor de moderne scheepvaart. (belga/mvdb)

 

Naar: Rebolim Wegwijzer